تبلیغات انتخاباتی از نوع فرهنگی و رضایت مردم
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، دردوره های قبل مجلس شورای اسلامی برخی شیوه های تبلیغاتی نظیر عكس چسبانی و دیوارنویسی ها یا برپایی ستاد های متعدد نامزدها در خیابان ها و معابر باعث می شد تا علاوه بر ایجاد راه بندان در پیاده روها و خیابان ها چهره شهرها ماه ها و حتی سالها زیر پوسترهای تبلیغاتی شعارنویسی ها پوشیده بماند.

ازطرفی چسباندن عكس یا نوشتن نام و شعارهای تبلیغاتی نامزدها روی دیوارهای خانه هایی كه صاحبان آنها با هزینه های هنگفت، نماكاری كرده بودند بر اثر ماندن اثر چسب روی آنها باعث عصبانی شدن مالكان خانه ها و افزایش شكایت از نامزدها و گاه درگیری بین آنها و هواداران نامزدها می شد.

اما در این دوره انتخابات دیگر از مردمی كه صبح روز آغاز تبلیغات انتخاباتی شلنگ آب در دست در و دیوارهای خانه های خود را از پوسترهای نامزدها كه هواداران آنها شب هنگام چسبانده بودند، پاك می كردند، خبری نیست.

همچنین در این دوره راه اندازی كاروان های تبلیغاتی كه باعث مزاحمت برای شهروندان و صداهای گوش خراش بلندگوهایی كه باعث سلب آسایش مردم و گاه درگیری بین هواداران نامزدها بایكدیگر و شهروندان می شد، ممنوع است.

شهرداری ها نیز از زحمت و هزینه پاك كردن در و دیوارهای شهر از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات راحت شده اند.

حتی از برخی تخلف های هواداران نامزدهای انتخاباتی كه عكس های رقیبان را پاره و محو می كردند یا عكس نامزدهای مورد حمایت خودرا روی عكس های نامزدهای رقیب و دیگران می چسباندند كاسته شده است.

امروز دیگر نامزدها با ارسال پیامك های متعدد به تلفن های همراه مردم توانمندی ها و برنامه های خود را به آنان عرضه می كنند یا از طریق نشریات و مطبوعات به تبلیغات و ذكر سابقه فعالیت ها، برنامه، روزمه های خود می پردازند.

همچنین برخی نامزدها نیز از ماه ها و شاید سال ها قبل با ایجاد سایت های مجازی و اینترنتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به معرفی خود و برنامه هایشان برای مردم مشغول هستند.

حضور در حسینیه ها و مساجد در محلات شهرها و روستاها و ایراد سخنرانی و طرح دیدگاه های خود از دیگر شیوه های مقبول تبلیغاتی است كه از قبل بوده و در این دوره نیز نامزدها از آن استفاده می كنند.

چاپ و توزیع تراكت، بروشور و زندگی نامه و غیره نیز از دیگر روش های تبلیغاتی نامزدها در این دوره است كه برخی هواداران نامزدها آنها را در بین عابران و خودرهای عبوری در خیابان ها و معابر توزیع می كنند و هركسی به میل خود این بسته های تبلیغاتی را تحویل می گیرد یا از گرفتن آنها سربازمی زند.

با اصلاح شدن شیوه تبلیغاتی نامزدها كه ناشی از اصلاح قانون انتخابات است، هزینه های میلیاردی كه پیش از این براثر مصرف كاغذ و دیگر مواد چاپی، پاك كردن در و دیوارهای شهر و خسارت های ناشی از برخی تخلف ها و شكایت ها در كشور می شد، كاسته شده است.

در نگاه نخست، شهروندان از این شیوه ها افزون بر استقبال، اظهار شگفتی هم می كنند زیرا با ذهنیتی كه پیشتر داشتند، انتظار تبلیغات پرحجم داشتند.

نبود تبلیغات پر حجم كه به گفته مردم چندان هم سودمند نبود،از محسنات این دوره از انتخابات است زیرا از كمیت كاسته شده ولی بركیفیت تبلیغات افزوده است.

براساس قانون انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی عناوین غیرمجاز درتبلیغات انتخاباتی نامزدها كه باعث رضایت مردم و صرفه جویی در هزینه ها شده به شرح زیر است:

1. استفاده از هرگونه پلاكارد ( به منظور تبلیغات به نفع یا علیه كاندیدا ) پوستر، دیوار نویسی. ماده 57 قانون

2. راه اندازی كاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط های سخنرانی و امثال آن. ماده 57 قانون

3. استفاده از عكس خارج از قالب تراكت ، جزوه ، زندگینامه ، بروشور و كارت و نیز چاپ آن در قطع بزرگتر از ابعاد 15*10 سانتی متر . تبصره 2 الحاقی به ماده 57 قانون (4/12/1386)

4. نصب و الصاق هرگونه اعلامیه ، عكس و پوستر بنر و پارچه تبلیغاتی به طور كلّی ( به جز محل هایی كه شهرداری ها و دهیاری ها بدین منظور در نظر می گیرند) ماده 61 قانون و ماده 52 آیین نامه اجرایی

5. اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذكر عنوان و مسئولیتشان و عدم ارائه مدارك كتبی مربوط با امضای آنها به هیأت اجرایی. تبصره 1 ماده 57 قانون

6. دایر كردن بیش از یك ستاد تبلیغات انتخاباتی در مراكز بخش ها ، شهرها و شهرستانها و هریك از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ. ماده 63 قانون

7. درج اعلام حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز ، بدون وجود مستند مكتوب نزد نامزد.

بند (1) استفساریه قانون الحاق ماده واحده به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 6 مرداد 1370، مصوب

14 اسفند 1370

8. نصب هرگونه آثار تبلیغاتی توسط اقشار ، گروه ها ، احزاب و جمعیت ها مبنی بر حمایت از نامزدهای انتخاباتی (با درج تصویر یا اسامی نامزدها و ...) . ماده 46 آیین نامه

9. الف – انتشار مطالب غیر واقعی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین در مطبوعات ، نشریات ، خبر گزاری ها و......

ب- تبلیغ علیه داوطلبان نمایندگی در مطبوعات ، نشریات خصوصی ، خبرگزاری ها و ....

ج – خودداری از چاپ فوری پاسخ نامزد ( ذینفع در بندهای الف و ب ) توسط نشریه ، روزنامه ،خبرگزاری مربوطه . ماده 64 قانون

10. تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از سوی داوطلب یا طرفداران وی. ماده 65 قانون

11. تبلیغ له یا علیه نامزد های انتخاباتی (حتی به صورت درج آگهی) در نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان ها ، وزارت خانه ها ، ادارات ، نهادها ، شهرداری ها ، شركت ها و سازمان های وابسته به آنها ، نهادها و مؤسساتی كه به هر مقداربودجه عمومی استفاده می كنند .

تبصره 2 ماده 59 قانون

12. انجام فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله ای كه جنبه رسمی و دولتی دارد . ماده 59 قانون

13.استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانه ها،ادارات، شركت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری ها ، شركت ها وسازمان های وابسته به آنها،نهادها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی (به هر مقدار ) استفاده می كنند و یا در اختیار گذاشتن آنها ، برای انجام تبلیغات داوطلبان نمایندگی. ماده 59 قانون

14. تبلیغ اعضای هیأتهای اجرایی و نظارتانتخابات له یا علیه داوطلبان انتخابات. ماده 60 قانون

15. تشكیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری، تبصره 2 ماده 63 قانون

16. فعالیت تبلیغاتی كارمندان دولت در ساعات اداری . ماده 59 قانون

17. برگزاری و دعوت داوطلبان انتخاباتی از مردم جهت شركت در گردهمایی یا همایش و تشكیل جلسه سخنرانی تبلیغاتی قبل از آغاز زمان قانونی تبلیغات. ماده 56 و مصوب كمیته حقوقی ستاد

18. محو یا پاره نمودن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدها كه در محل مجاز، و در زمان قانونی تبلیغات، الصاق گردیده است .ماده 58 قانون

مطابق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی(فصل مجازات ها)، مرتكبین جرایم و تخلفات فوق الذكر اعم از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا افراد دیگر به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهند شد.

به نظر می رسد انتخاب شیوه های نوین تبلیغاتی كه فرهنگی تر باشد و از آسیب رساندن به محیط و ذهن مردم دور باشد، رو به افزایش است.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 12 اسفندماه در سراسر كشور برگزار می شود كه در این دوره از انتخابات 48 میلیون و 288 هزار و 799 نفر حائز شرایط لازم برای شركت در انتخابات هستند. ك/4

539 /675





:: برچسب‌ها: آلمان , باغ وحش , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: